Tuesday, July 17, 2012

Anak Nakal: Anugerah atau Musibah?

Anak nakal sering merisaukan ibu bapa. Anak kecil yang nakal mungkin nampak comel tapi anak yang nakal setelah usia makin menginjak dewasa betul-betul mencabar kesabaran. 

Ibu bapa pasti tertanya-tanya, apa yang tidak kena? Sekiranya adik dan kakak semuanya baik-baik belaka, itu tambah memeningkan kepala. Dilahirkan dari rahim yang sama, dibesarkan di rumah yang sama, diberi makan makanan yang sama dan layanan juga mungkin sama.

Di kala ada yang berfikir anak nakal suatu musibah, kata Ustaz Ebit, anak nakal suatu anugerah. Bukankah di dalam Al-Quran Allah ada berfirman:

"Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu hanyalah cubaan (bagimu), dan di sisi Allahlah pahala yang besar." 
[At-Taghabun:15].

Tambah Ustaz Ebit, anak yang nakal mungkin kurniaan Allah yang menjadi "triggering point" untuk ibu dan ayah mendekatkan diri pada Allah. Bilamana tiada lagi usaha yang mampu dilakukan untuk perbetulkan anak yang berperangai macam-macam, kepada Allahlah tempat berserah. PadaNya diadukan segala kesusahan dan diletakkan segala harapan. PadaNya jua tempat berserah. Allah kan Maha Berkuasa. Memegang hati-hati manusia dan Dia berupaya memberi hidayah kepada sesiapa saja yang dikehendakiNya.

Saya teringat kisah-kisah contoh masa kini. Artis-artis yang sudah menunjukkan perubahan. Seperti Wardina dan Catriona Ross misalannya. Mereka datang dari latar yang sama. Maksud saya dari keluarga yang faham agama, dan mereka sendiri juga faham akan agama. Namun, siapa sangka, walau dibesarkan dalam keluarga ustaz ustazah, mereka justeru memilih untuk menjauhi agama? Salah ibu ayahkah? Pengajaran terpenting yang dapat saya kutip dari mereka, walau ibu dan ayah membantah dan terluka serta kecewa dengan sang anak, namun ibu jangan sekali-kali berputus asa. Teruskan berdoa agar anak kesayangan menemui jalan pulang. Pulang kepada fitrah. Pulang kepada Allah.

Alhamdulillah, dengan doa yang tidak putus dari ibu yang tetap menyayangi anak yang pernah dikandung, mereka akhirnya diberi hidayah. Mereka kini jadi agen perubahan pula. 



No comments: