Tuesday, September 28, 2010

Lawatan ke Taman Tasik dan Zoo & Night Safari Taiping

Hari minggu hari untuk bersuka ria. Lebih suka apabila ke tempat yang disukai. Tempat yang paling disukai adalah tempat penggambaran filem Sepi. Filem Sepi buat penggambaran di Taman Tasik, Taping. Jadi, disitulah saya memijakkan kaki pada hujung minggu yang lalu. Walaupun tempat yang paling disukai adalah Taman Tasik, tapi tempat yang dilawati adalah Zoo Taping. Taman Tasik tu cuma lalu je sebab dah hujan.

Ramai betul orang yang datang ke zoo. Geng bas sekolah ada, ibu bapa dan anak-anak pun ada, remaja aktif pun ada, pendek kata macam-macam orang lah yang ada. Yang paling teruja kat zoo ni adalah mak bapak yang bawak anak-anak kecil (bukan anak yang teruja, mak bapak yang lebih-lebih), sesi mengenal binatang agaknya. Ada juga pasangan yang datang tanpa anak kecil. Mungkin tengah berbulan madu, melawat zoo. Hehe.

Jadi, mari kita tengok hasil lawatan ke Zoo Taping (ini lawatan kali kedua seumur hidup ke perumahan binatang).

Logo zoo Taiping, ada night safari sekali.

Antara binatang yang ada di zoo. Binatang bernama pelik-pelik pun ada. Paling terkejut sebab ada jugak binatang nama Kongkang. Kongkang adalah perkataan kesukaan bila tak suka sesuatu, jadi bahasakan dia sebagai Kongkang. Lepas ni tak boleh sebut kongkang dah la, sebab dah tau kongkang adalah nama binatang.

Bangau pink! Tengok, kebanyakannya berdiri dengan satu kaki, dan satu kaki lagi dibengkokkan dan disorok di celah kepak.

Ada juga binatang-binatang terpilih yang menginap di zoo ni. Mereka punya sponsor. (binatang pun dapat biasiswa untuk hidup).

Badak ditaja oleh Petronas.

Harimau ni lah yang ditaja Maybank. Seronok betul dia bersiram.

Ada 4 ekor seladang.
Tapi, cuma seekor yang dapat biasiswa. Mesti cemerlang giler seladang ni sebab terpilih untuk ditaja.

Seekor anak seladang megikuti program pertukaran ke Zoo Melaka. Jangan ingat manusia je ada program pertukaran, diorang pun ada jugak.

Ada papan tanda kambing gurun je, tapi kambingnya ada di gurun. Hehe.

Burung hantu carik kafan. Seram betul tengok burung ni. Mata besar, berjaga siang.
 
Burung kakak tua - duta Faber Castel.

Binatang Syubhat - rusa babi. Boleh makan ke tak?

Ini bukan harimau, tapi kucing batu.

Inilah rupa tenuk. Comel jugak tenuk nih.

Kandang untuk disewa. Siapa-siapa yang berminat bolehlah menguhubungi pihak Zoo untuk interview ringkas.

Seluruh kawasan Zoo selesai dijelajahi dalam masa 2 jam. Penat juga nak pusing habis satu kawasan ni. Kalau tak larat nak jalan 2 jam, boleh naik keretapi yang disediakan. Tak perlu bayar kerana semua dah termasuk dalam tiket bayaran masuk. Tiket orang dewasa RM12 dan tiket kanak-kanak 3 tahun ke atas RM8. Saya cuma bayar RM8 untuk masuk hari tu. Bukan kerana saya kanak-kanak tapi kerana saya mengikut rombongan orang Taping, jadi dapat diskaun 30%. Sekiranya anda juga mahu menikmati diskaun ini, silalah berhubung dengan orang Taiping yang ada kad pengenalan beralamat di Taiping. (nak dapat diskaun kena tunjuk IC dulu).
Selepas penat meronda zoo, balik ke rumah (mereka) melalui Taman Tasik. Tak boleh nak singgah ambil angin sebab hujan dah mula turun rintik-rintik dan mula lebat. Jadi, ambil gambar jalan je lah.

Kerusi inilah tempat Eja (dalam Sepi) duduk menunggu Tony. Tapi, kat tepi tu tak ada pun playground macam dalam filem.
Eh, tak masuk pulak kerusi tu, dah terlepas. Ingat nak zoom.
Babai. Lain kali nak datang lagi.


No comments: