Sunday, November 7, 2010

Jual sayur lebih untung dari jual emas

Sebelum hari raya, saya sempat menjenguk kedai emas. Berlakon konon-konon nak beli gelang. Padahal nak merasa gelang/rantai baru, sambil-sambil memantau harga. Maklumlah, harga emas bukan statik buat selamanya. Jadi, perlu juga ambil tahu harga semasa. Senang nak demand rantai 14 inci atau gelang seberat 50gram untuk hantaran nanti ;p, boleh melaram mengalahkan anak mami. Ok, harga sebelum raya adalah RM139 untuk segram emas 916. Kalau di Kelantan,harga yang dinyatakan di kedai-kedai emas adalah dalam 'rial berat'. Saya pun tak tau timbangan gram setara untuk satu rial berat ni. Harga di Kelantan adalah RM390 bagi serial berat. --- mungkin satu rial berat bersamaan 10g. --- Kalau ada yang ada info, boleh tolong bagitahu :).

Harga emas sekarang jauh jauh jauh lebih tinggi berbanding 10 tahun dulu. Rantai tangan yang dulu Cuma RM800 sudah bernilai hampir RM3000! Naik 300%. Kalau jual pasti untung. Untung mengikut jumlah wang diperoleh lah, padahal berat emas tetap sama, dan wang RM3000 yang dibelanjakan pun mungkin boleh dapat barang senilai dengan RM800 10 tahun dulu je --- inflasi kan. Jika rantai ini dijual di kedai emas, harga yang akan dibayar oleh kedai emas kurang 25% dari nilaian harga semasa. Walau ada untung, masih juga rugi, rugi 25%. Jika emas ini ditukar ganti/ trade-in, emas baru yang boleh diambil dari kedai adalah yang bernilai kurang dari RM3000.

Awas jika mahu trade in emas kerana kita mungkin terjebak dalam urusniaga berunsur riba. Emas yang sama berat patutnya boleh ditukar tanpa perlu ada tambahan harga. Sama kaedahnya seperti menukar wang kertas bernilai 10 ringgit kepada duit ringgit seringgit. Sepatutnya tukaran wang seringgit juga berjumlah sepuluh ringgit.

Untuk mengelakkan situasi ini, jual dahulu emas lama, selesaikan urusniaga mengikut harga yang dipersetujui. Kemudian barulah beli emas baru. Tak boleh nak tukar emas lama, tambah duit untuk ambil emas baru. Walau secara kasarnya nampak sama, ia tetap tak serupa :). -- *Ini nasihat dari UZAR.*

Jadi, anak-anak mami yang punya gelang sekerat lengan, rantai labuh hingga ke lutut, fikir dulu sebelum jual emas-emas kepunyaan anda. Walau yang diwar-warkan jual beli emas itu menguntungkan, kena ingat yang kedai-kedai emas ni membeli 25% lebih murah dari harga semasa kerana mengambil kira harga upah dalam harga dalam harga beli dahulu. Kena tunggu sekurangnya harga emas naik sehingga 26% sebelum jual –dapatlah untung 1%. (lebih baik tanam sayur dan jual, lebih menguntungkan).

Setelah mengambil kira kerugian 25% sekiranya menjual emas perhiasan ini, saya kira dan hitung, tak payah lah beli emas. Baik ambil cangkul, buat batas tepi rumah dan tanam sayur. Benih sawi ada lagi dalam kereta tu. Harap-harap tumbuh lah. Boleh la menabung untuk belanja kahwin. Untuk hantaran, tak mau lah mintak benih sawi, tetap juga nak mintak emas sebesar ular lidi, tak dapat sebesar ular lidi, dapat yang sebesar ular sawa pun jadilah....

*Update: Serial berat emas bersamaan 2.7g.

3 comments:

zailamohamad said...

maso aku kelik raya haritu emas doh RM440 doh seriyal berat, kejap jah naik regaa..baik beli masa murah, dah mahal nati buleh kelih jelah;D

gold2rich.com said...

rial berat = 2.75g.

so kalau harga RM440 serial berat, hg segram 440/2.75= RM160. mmg itu hg fgjam.org.

www.gold2rich.com

~masalifah~ said...

Oh, timo kasih kak nurul :) atas infonya.

mokla, aku tokse beli emas jangok, takut keno rompak. tapi kalu ado ore nok bui, aku terima dgn ikhlas. hehe.