Monday, January 24, 2011

20 tips menghilangkan bosan dengan berkesan

Apabila masa luang terlalu banyak, timbul pula masalah untuk mengisi masa tersebut. Pening juga memikirkan aktiviti-aktiviti yang sesuai agar terisi dengan bermanfaat. Mana larat kalau asyik tidur-bangun-makan-tidur-bangun-duduk dalam bilik-masuk dapur-tidur kat ruang tamu-masuk sambung kat bilik lagi.

Antara perkara yang boleh dilakukan jika terasa bosan mengulang kitaran tidur-bangun-makan-tidur-bangun-duduk dalam bilik-masuk dapur-tidur kat ruang tamu-masuk sambung kat bilik lagi.

1. Kemas almari. Sekurang-kurangnya ada baju-baju lama yang boleh dikeluarkan dan menambah ruang almari yang dah padat.

2. Sental bilik air. Sambil-sambil mandi, aktiviti menyental bilik air boleh memberi kepuasan yang tak terucap. Lepas ni, akan rasa lebih bersemangat untuk masuk bilik air kerana dah bersih berkilat dan harum. 

3. Hubungi rakan sekolah menengah. Kenapa? Rakan sekolah menengah adalah rakan zaman remaja. Zaman remaja kan zaman yang paling seronok. Jadi, bertemu/berhubung kembali dengan rakan sekolah menengah akan mengembalikan keseronokan itu.

4. Sental periuk/kuali/cerek.

5. Mop lantai rumah. 

6. Cari hobi baru -- tanam pokok bunga, menjahit, mengait dsb.

7. Baiki sinki tersumbat.

9. Melawat saudara-mara. Tak kira saudara yang kenal rapat atau yang tak berapa rapat.

10. Gunting rambut. Kenapa?? Gunting rambut untuk gaya baru, cuba lari dari kebiasaan untuk hilangkan kebosanan dan rasa...Wahhh, bestnya rambut gaya baru ni, terasa lebih muda ;p. selain itu, kepala yang berat akan terasa lebih ringan.

13. Kutip sampah di pantai. Mulia sungguh buat kerja amal sebegini. Ke arah menghijaukan bumi dengan menjaga kebersihan. (sama seperti usaha pihak pengurusan Shaklee yang mementingkan keselamatan dan kebersihan alam sekitar melalui program "Go Green").

14. Jika anda suka memasak dan suka makan, dan ada orang yang boleh menghabiskan makanan tersebut bersama-sama, cubalah resepi-resepi baru untuk memeriahkan dapur anda. Zaman sekarang, tak perlu susah-susah beli buku resepi atau mengadap ketua chef, semua resepi dah ada di hujung jari. Tinggal petik saja papan kekunci, resepi yang dicari akan muncul berduyun-duyun di laman pakcik Google.

15. Bercuti ke tempat-tempat menarik di sekitar anda. Plan yang tiba-tiba lebih menarik daripada percutian yang telah dirancang lama.

16. Jalan-jalan cari makan.
17. Kumpul barangan lama dalam rumah yang boleh dibuang/di sedekahkan  atau dikitar semula. Setiap dari kita memang ada penyakit suka kumpul barangan-barangan yang sebenarnya tak di guna pun. Penyakit sayang nak buang kotak, kot-kot nak guna nanti, sayang nak buang flyers kot nak rujuk nanti, sayang nak buang baju-baju lama kot boleh diguna sebagai kain buruk nanti. Akhirnya, rumah jadi tong sampah.

18. Melawat rumah anak yatim.

19. Cuba menoreh. (Getah kan mahal sekarang ni).


20. Mengemas peti sejuk. Anda pasti teruja kerana mungkin ada sisa makanan yang dah lama beku dan melebihi tarikh luput.

Ok, cukup 20 tips.

4 comments:

a m l y n y x said...

no 2 & 20 aku behi bena.. kadey buat mugo2 tu time unplan. klu plan bbena, x jadi skalo. haha

Unknown said...

yo lo yo lo. Hok aku brehi buat time xdok aroh nok buat ggapo, no.10 tu. hehehe.

a m l y n y x said...

hahah. sungguh ko yong? tp xleh kerek2, lamokam botok plk. hahaha

Unknown said...

tok sapa tahap cukur lagi nor. hehe. bosan pun sekali skala jah, buke nak-nak hari. haha. Imagine kalu bosan nak-nak hari.