Saturday, April 14, 2012

Tips mendidik anak yang nakal dengan Alhamdulillah

Kawan saya berkongsi tips untuk mengubah perangai anak yang nakal kepada lebih baik. Ianya dari pengalaman ibu saudaranya yang mempunyai anak yang ramai, dan kesemua anaknya merupakan anak-anak yang soleh - baik pekertinya, dan baik pencapaiannya. Orang kata, semua anaknya menjadi. Anak-anaknya ketika kecil dulu nakal juga (anak kecil mana yang tak lasak kalau dah sihatkan?).

Kata makcik, tiap kali anaknya buat sesuatu yang menyirapkan darah, dia akan ucap "Alhamdulillah". Tak ada marah-marah, tengking dan herdik mengata yang bukan-bukan pada anaknya. Setiap kata ibu itu kan doa? Sebagai ibu, kawan saya agak skeptikal dengan pendekatan seperti ini. "Eiii, takkan la anak dah nakal pun tak tegur, tak pukul? Takkan nak biar je anak terus buat salah?". Itu yang terdetik di hatinya. Namun, kebelakangan ini, dia mencuba taktik yang sama. Tiap kali anaknya buat suatu kesalahan, dia menahan diri dari marah, sambil mengucapkan Alhamdulillah. Alhamdulillah, dengan izin Allah, perubahan ketara pada sikap anaknya. Sikapnya lebih baik, lebih tenang ibu yang melihatnya.

Pada tiap kali dia mengucapkan Alhamdulillah, si anak akan bertanya, "Kenapa mama ucap Alhamdulillah?". Dia hairan sendiri kerana dia tahu Alhamdulillah adalah kalimah kesyukuran. Takkan mama bersyukur bila dia buat salah? Takkan mama tidak memarahinya sebaliknya bersyukur pula? Ya, inilah masanya untuk menegur anak! Apabila anak itu tahu dia salah, patut ditegur, dia akan terima teguran dengan hati terbuka tanpa terluka dengan perkataan negatif. Jadi, peranan mama pula nak positifkan setiap perlakuan anak. "Mama syukur sebab anak mama tak buat lebih teruk dari itu. Anak mama kan anak yang baik. Dengar kata. Lagipun, kalau buat macam tu, anak mama pun tahu ianya salah. Allah tak suka, mama tak suka, papa tak suka. Tapi tadi tak sengajakan? Jadi mama maafkan :)."

Saya tahu bukan mudah mengucapkan Alhamdulillah, bila hati dah terbakar dengan perangai anak yang tak terjangka kan? Tapi, sedikit demi sedikit mempositifkan diri sendiri untuk melihat semuanya dari sudut yang positif, Insyaallah besar ganjarannya.

Tips ini selari dengan tips yang diberikan oleh Prof Muhaya. Kata beliau, penuhkan akaun emosi anak-anak. Sayangi dia, kemudian barulah boleh tegur. Jangan takut walau orang kata, nanti anak pijak kepala. Sedangkan kajian yang sebenarnya menunjukkan, anak-anak yang nakal adalah anak-anak yang miskin dari segi emosinya, kurang kasih sayang, kurang perhatian. 

Selamat mencuba! Selamat mendidik anak-anak yang soleh dan solehah.

No comments: