Thursday, July 5, 2012

Balasan di Mekah

Pertama kali mendapat panggilan Kaabah. Dalam hati terasa gundah. Terkenang dosa menimbun, banyak tingkah yang salah. Hati berbaur antara takut antara teruja. Akan adakah balasan Allah di Mekah atas dosa-dosa itu? Tambah-tambah, berbagai kisah balasan penderhakaan manusia terhijab di sana. Balasan yang mengaibkan. Ada yang sampai tak boleh bercakap, tak boleh beribadah, dan lebih sedih tak mampu melihat Kaabah. Akan samakah balasan yang diterima lantaran dosa yang belum terampun? Inilah dilema setiap orang yang pertama kali akan ke Tanah Suci Mekah, samada untuk umrah ataupun haji. Berdebar kan?

Syukur sekali kerana ramai Ustaz dan pendakwah bebas sekarang lebih banyak menenangkan masyarakat akan balasan Tuhan di Mekah. Mekah bukan tempat Allah menghukum, tetapi tempat Dia menunjukkan rahmat kasih sayangnya. Kasih sayang Allah melebihi kemurkaanNya. 

Lihat saja contoh paling mudah. Contoh tokoh terkenal seperti Prof Kamil misalnya. Berubah dari manusia biasa-biasa dalam ukuran 'warak' hingga jadi begitu istimewa. Bergerak dalam medan dakwah dengan cara tersendiri. Alhamdulillah ramai yang teruja mengikuti setiap perkembangan, lalu dakwah yang disampaikan meresap ke hati. Berkat yakin dengan Allah Yang Maha Memberi Rahmat. 

Kembara ke Mekah mampu mengubah sempadan iman seorang profesor. Seperti yang dinukil dalam karya beliau, Travelog Haji Mengubah Sempadan Iman. Karya bestseller yang menjadi satu kemestian untuk dibaca para jemaah yang akan berkunjung ke Tanah Suci. Yang bukan profesor pun mau jadi gini kan?

Antara kelebihan berada di Mekah, Masjidil Haram khususnya, solat jenazah dilakukan setiap kali selepas solat fardhu. Begitu juga di Masjid Nabawi. Setiap waktu memang ada jenazah menunggu untuk disolatkan dan dikuburkan. Bermakna setiap detik, setiap hari akan ada manusia yang akan kembali ke pangkuan Tuhan. Satu peringatan yang menginsafkan. Sesungguhnya mati itu dekat sekali. Solat terakhir di dunia hanya takbir dan qiam tanpa sujud dan rukuk, diiring pula dalam keranda kayu. Pakaian cuma sehelai kain putih kosong tanpa hiasan yang mungkin tidak senilai dengan pakaian harian biasa. 

Dengan solat jenazah, mengingatkan makmum dan imamnya akan hari kematian sendiri. Ala...seperti hijrah Abby Abadi. Terkesan kerana melihat jenazah diusung setiap hari menuju tempat imam. 

Jadi, tak perlu takut untuk ke Mekah. Kenapa takut untuk berubah kan? 

**********

Saya adalah pengedar Shaklee yang sah di Pulau Pinang.
Hubungi emel: tuankalsum[at]gmail.com
SMS/whatsapp: 019-9598249
Pastikan anda membeli Shaklee dari pengedar yang sah sahaja untuk mendapat konsultansi terbaik, harga terbaik dan produk tulen!

- Oh ye, ada promo istimewa sempena menjelang Ramadhan yang lagu sepurnama :).
Nak tau? Kena lah SMS/emel...hehe


No comments: