Wednesday, July 4, 2012

Tips untuk kaya #1: Redha dengan Anugerah Allah

REDHA AKAN ANUGERAH ALLAH, MENJADIKAN ANDA ORANG TERKAYA DI DUNIA

 "....sebab itu berpegang teguhlah kepada apa yang Aku berikan kepada kamu dan hendaklah kamu termasuk dalam orang-orang yang bersyukur.." 
(Al-A'raf: 144) 


 JANGAN BERSEDIH, SETIAP SESUATU TELAH ADA QADHA DAN QADARNYA

 "tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis di dalam kitab (Loh Mahfudz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah" (Al-Hadid: 22) 

 "Sesungguhnya Kami menciptakan sesuatu menurut ukuran" 
(Al-Qamar: 49)

 "Dan, sungguh Kami berikan cubaan kepada kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang yang sabar" 
(Al-Baqarah: 155) 

Dalam Hadis disebutkan: 
Sungguh menakjubkan urusan orang mukmin! Semua urusannya mengandungi kebajikan baginya dan ini tidak berlaku bagi seorang pun kecuali orang mukmin. Jika mendapat kegembiraan ia bersyukur maka ini baik baginya, dan jika ditimpa musibah ia bersabar, maka ini pun baik baginya. 

Sabda Rasullah SAW: 
Bila kamu hendak meminta, mintalah kepada Allah. Bila kamu hendak meminta tolong, mintalah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah, sekiranya seluruh manusia berkumpul untuk mendatangkan suatu manfaat kepadamu, nescaya mereka tidak dapat melakukannya kecuali jika Allah telah menetapkan untukmu; dan sekiranya mereka berkumpul untuk dapat mendatangkan mudarat bagimu, nescaya mereka tidak melakukannya, kecuali jika Allah telah menetapkan untukmu pena telah diangkat dan lembaran telah mengering.

Dalam Hadis sahih disebutkan: 
Ketahuilah bahawa semua nikmat atau musibah yang telah ditetapkan Allah bakal mengenaimu, pasti tidak akan meleset darimu; dan semua nikmat atau musibah yang telah ditetapkan Allah bakal meleset darimu, pasti tidak akan mengenaimu. 

Hadis sahih: Allah tidak menetapkan qadha bagi seorang hamba melainkan qadha itu baik bagi dirinya... 

Firman Allah: "...boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"
(Al-Baqarah: 216)

Allah Maha Kaya. Allah mengabulkan permohonan seorang MUSYRIK, apalagi DOA seorang muslim BERTAUHID. 

No comments: