Sunday, February 13, 2011

Ops Valentine sekat Kekasih berkasih sayang?

Ops Valentine yang dipromosi oleh JAKIM adalah langkah mencegah 'pembudayaaan' Hari Kekasih yang kian jadi trend dalam masyarakat Melayu Islam. Walaupun ia tidak dicegah dari awal, namun langkah pertama yang mula diambil JAKIM diharap akan turut diperluas dengan lebih giat pada masa akan datang.
 
Seingat saya, saya mula 'tahu' istilah Valentine dari sumber bacaan - majalah-majalah remaja dan pelbagai media hiburan. Jika diperhati, salah satu cetakan majalah yang diberi perhatian oleh editor adalah edisi Februari yang mengangkat tema 'romantis' sempena meraikan Hari Kekasih. Ia bermula lama dulu, yang seolah-olah mendidik pembaca menerima dan merayakan hari tersebut. Kekasih yang diraikan pula adalah kekasih 'gelap' - yang belum punya status sah dan halal. (saya masih ingat beberapa pasangan selebriti yang pernah ditemuduga sempena hari kekasih di majalah remaja popular ~ lebih kurang 15 tahun dulu). Siap ada cadangan pakaian/solekan/aktiviti/hadiah/tempat untuk menyambut 14 Februari.
 
Melalui promosi di media cetak/massa, masyarakat jadi lebih teruja nak sambut 14 Februari. Tambahan pula, ia melibatkan puak-puak remaja yang memang mudah terpengaruh. Kalau tak sambut karang orang cakap tak ikut trend pula kan? Walau ada sesetengahnya tidak menyambut secara beria-ia hingga tempah restoran 4 bintang, namun sikit-sikit hadiah sempena tarikh ini tetap ada. Mulut kata tak sambut, tapi tetap ada hadiah...camana tuh?
 
Lepas Ops Valentine, harap-harap ada Ops Tahun Baru, Ops Merdeka pula. Perayaan-perayaan ini antara yang menggalakkan pergaulan luar batas remaja lelaki perempuan...

No comments: